Pagina principala > Blog > Un Ghid Rapid despre Dependintele de Management de Proiect

Setati dependintele task-urilor pentru a finaliza cu succes proiectul.

Un Ghid Rapid despre Dependintele de Management de Proiect

Daca ne uitam in jur, totul este facut intr-o ordine specifica. Daca construiti o casa, nu incepeti cu acoperisul. Si nu numai ca incepeti cu fundatia, dar intreaga faza de constructie depinde de alti pasi obligatorii de facut chiar inainte, cum ar fi pregatirea planurilor, obtinerea aprobarilor necesare etc.

Functioneaza la fel pentru fiecare proiect. Nu exista niciun pas sau task care sa poata fi facut izolat fara niciun impact asupra celorlalti. Fiecare activitate se bazeaza pe rezultatul unei alte activitati si produce ea insasi un rezultat care contribuie la rezultatul final al proiectului.

Si este rolul Manager-ului de Proiect sa inteleaga dependintele si sa defineasca un plan clar inainte de a aloca resurse pe proiect.

Ce sunt dependintele proiectului?



Dependintele de management ale proiectului joaca un rol important in planificarea proiectului, deoarece definesc relatia dintre task-uri si/sau activitati. Pentru a fi mai specific, relatia care determina ordinea in care sunt efectuate task-urile. Fiecare task necesita informatii de la alt task pentru a fi finalizat si, prin urmare, exista mai multe secvente logice pentru un task, facandu-le pe toate dependente una de cealalta.

Cand gestionati proiecte mici, relatiile de dependenta sunt, de asemenea, relativ simple. Dar cand aveti proiecte complexe pe masa de lucru, monitorizarea atenta a dependintelor pe parcursul proiectului si comunicarea acestora catre echipa este foarte importanta, deoarece neintelegerea unei dependinte cauzeaza, de obicei, intarzieri.

Dependinte de gestionare a proiectului



Multe surse (inclusiv PMI), identifica 4 tipuri de dependinte care pot exista in workflow-ul unui proiect:

  1. Dependinte obligatorii – denumite si dependinte hard logice si sunt obligatorii prin lege sau contractual.
  2. Dependinte discretionare – numite si dependinte soft logice. Activitatile pot fi influentate de preferintele echipei, de cele mai bune practici sau de conventii.
  3. Dependinte interne – se refera la relatiile dintre diferite activitati in cadrul unui proiect.
  4. Dependinte externe – se refera la depinderea de informatii dintr-o sursa externa, informatie necesara inainte ca task-ul sa poata incepe.

Tipuri de relatii intre task-uri



In relatia dintre task-uri (numite si task dependency), exista intotdeauna predecesori si succesori. Cand creati o linie de dependenta intre mai multe task-uri, incepeti intotdeauna cu predecesorul, deoarece asa se stabileste data de incepere a task-ului succesor. Si tineti minte ca un task poate avea mai multi predecesori si / sau mai multi succesori.

Exista 4 tipuri principale de dependinte ale task-urilor:

  1. Sfarsit pentru a incepe – predecesorul trebuie sa se finalizeze inainte ca succesorul sa poata incepe – aceasta este cea mai comuna dependenta intre task-uri.
  2. Start pentru a incepe – predecesorul trebuie sa inceapa inainte ca succesorul sa poata incepe si el – acest tip de relatie permite rularea mai multor task-uri in acelasi timp.
  3. Sfarsit la sfarsit – predecesorul trebuie sa se finalizeze inainte ca succesorul sa se poata finaliza.
  4. Start pana la sfarsit – predecesorul trebuie sa inceapa inainte ca succesorul sa poata ajunge la final – foarte rar folosit.

Evidentiaati dependintele task-urilor, din proiectului dumneavoastra, cu elapseit



Atunci cand un proiect este complex si contine multe task-uri care depind de finalizarea altora, este destul de dificil de gestionat si de analizat. De aceea elapseit va permite sa creati si sa vizualizati cu usurinta dependintele task-urilor si, astfel, sa evitati blocajele.

Whenever you create a task, you have the possibility to select a dependent task. The relationship type will be given by the tasks start and end dates. For instance, if the new task has to end before the dependent task, then it’s a predecessor. You can check here how to create a task dependency in elapseit.

Setarea dependintelor task-urilor in modulul Task din elapseit.
Vizualizati task-urile cu dependinte in modulul Tasks din elapseit.

Dupa ce ati creat toate dependintele, mergeti pur si simplu la vizualizarile Gantt (fie Proiect, fie Persoane) unde toate dependintele dintre task-uri sunt afisate in calendarul de proiect. Si nu va faceti griji daca ati ratat ceva cand ati introdus un nou task, puteti crea dependinte direct in vizualizarile Gantt. Modificarile in dependintele task-urilor pot fi facute si aici.

Verificati dependintele task-urilor proiectului in vizualizarea Gantt a proiectului, in elapseit.

Pentru a concluziona, stabilirea dependintelor intre task-uri joaca un rol important in planificarea si programarea proiectelor. Nu sariti peste acest pas, deoarece ar putea avea un impact imens asupra succesului proiectului.